هادی ویسی؛ اردوان زرندیان
دوره 1، شماره 1 ، آذر 1391، ، صفحه 35-42
چکیده
دانش و اگاهی اساس نگرش و رفتار افراد برای تعاملی دوستانه با طبیعت و محیط زیست می باشند. لذا بهبود محیط زیست نیازمند مشارکت افرادی آگاه از جایگاه محیط زیست در زندگی بشر است. یکی از گروه های هدف در این زمینه بازاریان و تجار هستند که در این رابطه به منظور ارتقای رفتار دوستانه و مسئولانه اصناف و مدیران تجاری در قبال محیط زیست، تحقیق حاضر ...
بیشتر
دانش و اگاهی اساس نگرش و رفتار افراد برای تعاملی دوستانه با طبیعت و محیط زیست می باشند. لذا بهبود محیط زیست نیازمند مشارکت افرادی آگاه از جایگاه محیط زیست در زندگی بشر است. یکی از گروه های هدف در این زمینه بازاریان و تجار هستند که در این رابطه به منظور ارتقای رفتار دوستانه و مسئولانه اصناف و مدیران تجاری در قبال محیط زیست، تحقیق حاضر با هدف ارزیابی و تبیین سطح دانش محیط زیستی اصناف و مدیران تجاری طراحی و در منطقه 12، بازار مرکزی تهران اجرا شد. پاسخگویان 384 نفر از اصناف بودندکه اطلاعات توسط پرسشنامه طی مصاحبه های حضوری جمع آوری گردید. نتایج تحقیق نشان داد که اصناف محیط زیست را تنها محیط طبیعی پیرامون می دانند و با سایر مولفه ها شامل محیط مصنوع و همچنین انسان ها و سایر موجودات آشنایی چندانی نداشتند. نتایج نشان داد که آنها همچنین با مدیریت مشارکتی پسماند ناآشنا هستند. و مهمترین مشکلات محیط زیستی در بازار را ترافیک و سر و صدا معرفی کردند و معتقد بودند که دانش محیط زیستی از طریق رسانه های گروهی نظیر تلویزیون و رادیو و همچنین تابلوهای تبلیغاتی و متخصصان محیط زیست و دوستان از سایر روش ها برای انتقال اطلاعات و اطلاع رسانی مسائل و موضوعات محیط زیستی اثربخشی بیشتری دارند. که این موضوع به احتمال زیاد ناشی از دسترسی راحت¬تر پاسخگویان به این رسانه ها می باشد.